Pers sider om Tarzan, Haggard, og Verne og en del mere.  


5. del. fra 4.maj 2017 og frem


4. maj 2017

Hej!

 

Jeg véd ikke om det er agurketid, men for os samlere, så skulle der nu  være en mulighed for at anskaffe sig noget mere i takt med at diverse loppemarkeder slår dørene op.

Jeg har imidlertid lukket op for det hjemlige loppemarked: Det er bare at tage et dyk ned i en af kasserne.

Nå, jeg kom til at åbne op for endnu en unavngiven kasse som viste sig at indeholde guf som jeg ikke troede jeg havde i lejligheden. Da jeg sidste gang faldt over Klodernes Kamp fra Samlerens Bibliotek så blev jeg meget og glædelig overrasket.

Men nu skete det igen: HUN af Rider Haggard fra selvsamme forlag og som skulle være # 6 i rækken af disse udgivelser. Igen året 1951. Jeg har vidst underholdt med anskaffelsen af denne bog der råbte til mig fra udstillingsvindue i antikvariat på Amager da jeg sammen med kammerat cyklede rundt med reklamer for hans far der havde trykkeri på Christianshavn.

Ved at møde den igen i kassen med usorterede ting, så blev jeg næsten overvældet af  sentimentalitet. Kvaliteten er nogenlunde som jeg husker den: Rimelig, men med aftryk af kaffesnavs eller andet. Ja, dengang var jeg ny på samlermarkedet og havde endnu ikke råd til selv at købe hvad jeg havde lyst til. Den kostede 10 kr husker jeg.

Kommer pludselig til at tænke på amerikanske pulps hvor omslag var større end indholdet hvilket naturligvis medførte skader på omslaget. Helt uundgåeligt. Men disse udgivelser fra Samlerens Bibliotek havde noget af det samme: Omslag var lidt større end indholdet, så flossede forside-kanter var uundgåelige. Både Klodernes Kamp bogen og denne udgave af HUN havde dette - desværre. Forstår ikke hvorfor man ikke kunne tilpasse tingene. Nå, blot noget der lige slog mig.

Men nu kommer det jeg tidligere har spurgt om: Hvem har begået forsiden? Denne forside der råbte til mig for mange, mange år siden. Der er signatur nede til venstre af billedet, men grundet flosset ramme og forlagets beskæring, så er det lidt svært. Men jeg mener at der skal stå Else. Og det er så sikkert Else Frederiksen som jeg har mødt i ugeblads-illustrationer. Ikke så tit, men lidt klokker ringer i hjernemassen. Normalt støder du jo på kunstnere fra tid til andet, men nogle er mere kendt end andre uden at jeg af den grund kan komme med en forklaring.

Nå, det kan vi lade hvile lidt. Jeg vedhæfter scan af HUN og da jeg mødte anden bog i en kasse fra Martins Forlag med titel Den Spedalske fra 1957 så var der noget der sagde mig - rigtigt eller forkert - at Else Frederiksen også har begået denne forside. Der er nogle lighedstegn efter min mening. Vi lader svaret blæse i vinden. Men scan til almen berigelse af den dejlige spedalske kvinde - men nok inden hun blev syg.

Vil lige slutte med endnu en bog om Robin Hood af Jens Sigsgaard: Robin Hood Og De Fredløse fra Gyldendal 1952 i blød udgave. Fortalt efter de gamle folkeviser som der står. Forsiden er jo af Axel Mathiesen der ligeledes står for 16 helsides illustrationer i sort / hvid. Bogen er fra dengang du selv skulle sprætte siderne op. 132 sider.

     

26. januar: Lidt fra gemmerne.



 
Under oprydning så kommer her lidt af den "rigtige" Tarzan - min og Edgar Rice Burrough's mening. Billede og poster fra Tarzan And The She Devil. Den danske titel er lidt mere tam: Tarzan, Elefanternes Konge. Tarzan spilles af Lex Barker og hun-djævelen af Monique Van Vooren. Kommer i tanke om at jeg så hende i "Lemmy" filmen Nu Bli'r Der Slagsmål (scan af program vedhæftet) og også i anden fransk gangster-film med Henri Vidal Og Erich Von Stroheim kaldet Gangsternes Gade fra 1955 med musik af Sidney Bechet.  Og disse franske gangster film var som regel både hårdkogte og uden happy ending. Ofte var "helten" afgået ved døden inden der stod FIN.



Læs videre i Pers uendelige beretning om Tarzan og en del mere:  Per den 26. januar 2017


Så faldt jeg også over film poster som straks fik mig til at tænke på Rider Haggard og romanen HUN (She). Filmen som hedder Stolen Love  er fra 1928 og har ikke noget med Haggard at gøre så vidt jeg kan finde ud af. Men tegningen bringer godt nok tankerne hen på romanen.

 

Og da jeg har hørt at Amerika's nye præsident godt kan li' russiske piger, så kommer her et tilbageblik på filmen From Russia With Love som skulle være en af hans yndlingsfilm. Men jeg tror Putin har snydt ham, for det er italienske Daniela Bianchi der leger russer. Vi genopfrisker lige fra hotelværelset. Og så er Trumph ingen James Bond.


     

Fik lige lyst til gøre opmærksom på tegneserie om King Solomon's Mines. Ikke fra Illustrerede Klassikere, men fra forlaget Avon. Det var ikke en fortløbende serie, men en såkaldt one-shot udgivelse. Kunstneren her er så vidt vides Lee Ames  i det mindste hvad angår coveret. Den kendte fra Illustrerede Klassikere var H.C. Kiefer hvad angår selve indholdet. Coveret var af endnu ukendt kunstner.

.


.

 

Avon udgav både tegneserier, pocket bøger og magasiner. Og der var meget spændende og dygtige kunstnere tilknyttet forlaget - min mening naturligvis. Så jeg vedlægger scan af tegneserien. Og da vi nu omtaler tegneserier så lige et par smagsprøver fra Avon:

An Earth Man On Venus
Taanda - White Princess Of The Jungle
Slave Girl Comics

.

   
.

Disse var udgivet med ganske få eksemplarer. Så var der mere gang i horror genren hvor et blad some Eerie kom i noget længere tid. Men der var nok skarp konkurrence både på tegneseriefronten og magasin-fronten. Pocket bøgerne kom til 1999 hvor der skete forskellige ejermæssige ændringer. I dag sker der så mange fusioner og sammenlægninger så det halve kunne være nok. Så kommer jeg til at erindre historien og hønen og grisen som blev foreslået fusioneret af hønen: Hun ville levere æg og så skulle grisen levere bacon. "Men så dør jeg jo" sagde grisen hvortil hønen svarede:  "Sådan er det med fusioner. En må lade livet". Det kan man så filosofere lidt over.

Fra ca 1945 til midten af 1950erne publicerede Avon tegneserier udi horror, science fiction, western, romantik, krig og humør-serier med sjove dyr. De fleste overlevede kun i kort tid.

Men de udgav også pulps hvor jeg tidligere har fremvist et eksemplar af Avon Fantasy Reader i det der kaldes digest size format og som mange bekendte sig til fra 1950erne. Erindrer igen at jeg også stiftede bekendtskab med nogle af disse magasiner i antikvar-butikken i Rådhusstræde i København. Denne kælderbutik var virkelig en Aladdin's hule for sådan en som mig. Jeg spekulerer stadig over hvordan nogle af disse udgivelser er kommet til Danmark. Mig bekendt ikke importeret som f.eks mange tegneserier.